• Начало /
  • Новини /
  • Промени в данъчното законодателство в сила от 1 януари 2016 г.

Промени в данъчното законодателство в сила от 1 януари 2016 г.

Публикувано на 22.01.2016 Експертът съветва

Промени в данъчното законодателство в сила от 1 януари 2016 г.

Със Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗИД на ЗКПО), обнародван в бр. 95 от 8 декември 2015 г. на Държавен вестник, се въвеждат промени в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) и в редица други закони - Закона за данъците върху доходите на физическите лица (§16 от ЗИД на ЗКПО), Закона за местните данъци и такси (§18 от ЗИД на ЗКПО), Закона за ограничаване на плащанията в брой (§23 от ЗИД на ЗКПО) и др.

Промените в посочените нормативни документи влизат в сила от 1 януари 2016 г.

Промени в Закона за корпоративно подоходно облагане (ЗКПО)

Промените в ЗИД на ЗКПО са свързани с необходимостта от хармонизиране и привеждане в съответствие на националното данъчно законодателство с изискванията на европейските директиви в областта на прякото облагане, както и привеждане в съответствие на текстовете на закона, с правото на Европейския съюз в областта на държавните помощи за регионално развитие. В тази връзка основните изменения са насочени към:

Промени, свързани данъчното облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие.

Променени са правилата за ползване на данъчното облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие. Въведени са четири типа условия, които следва да се спазват от всяко данъчно задължено лице, което би искало да прилага данъчното облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие:

Въвежда се разрешителен режим за ползване на данъчното облекчение, съгласно който данък ще се преотстъпва след като данъчно задълженото лице:

а) подаде формуляр за кандидатстване за помощта. Формулярът е по образец и се подава до изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции, най-късно преди започване изпълнението на проекта за първоначална инвестиция (чл. 189, 1а от ЗКПО);

б) получи заповед - разрешение от Българската агенция за инвестиции (чл. 189, 1б от ЗКПО). Заповедта задължително следва да потвърждава, че помощта има необходимия стимулиращ ефект, че са спазени всички условия за ползване на данъчното облекчение и в нея изрично се вписва максимален размер и интензитетът на помощта. Редът за издаване на заповедта - разрешение от Българската агенция за инвестиции ще се определи със Заповед на министъра на финансите и министъра на икономиката.

Размерът на определената в заповедта помощ не може да се надвишава, независимо от спазване на интензитета на помощта. Намаляването на размера на приемливите разходи за съответната първоначална инвестиция в хода на изпълнение на инвестицията не може да доведе до надвишаване на вече определения в заповедта интензитет.
Условия, свързани с приемливите разходи, първоначалната инвестиция и активите, които са част от нея, а именно:

а) държавната помощ под формата на преотстъпен корпоративен данък може да се използва за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи, които са част от проекта за първоначална инвестиция;

б) първоначалната инвестиция трябва да бъде извършена в срок до 4 календарни години, в т.ч. и годината, през която е получена заповедта/разрешението;

в) дейността, свързана с първоначалната инвестиция трябва да продължи да се осъществява в същата община поне още 5 години след годината на завършване на инвестицията;

г) поне 25% от стойността на приемливите разходи трябва да е финансирана със собствени или привлечени средства.

Изпълнени са посочени в чл. 189, т.4 от ЗКПО редица допълнителни условия, в случите когато първоначалната инвестиция е част от голям инвестиционен проект или единен инвестиционен проект.

С измененията по чл. 182, ал.1, т. 1 отпада възможността данъчно задължените лица да ползват преотстъпване на данък под формата на държавна помощ за регионално развитие, във връзка с дейности от отраслите транспорт, енергетика, първично производство, преработка и предлагане на пазара на селскостопански продукти, посочени в приложение № 1 от Договора за функциониране на Европейския съюз.

В §15 от преходните и заключителните разпоредби на ЗКПО 2015 г. е определена като преходен период по отношение на данъчното облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие. Корпоративният данък за 2015 г. ще се преотстъпва в случай, че: е подаден формуляр за кандидатстване в срок от 1 януари 2016 г. до 29 февруари 2016 г.; получено е одобрение от Българската асоциация за инвестиции до 31 март 2016 г.; извършва се производствена дейност в общините с равнище на безработица със или над 25 на сто по-високо от средното за страната за
2014 г.; изпълняват се и всички останали условия посочени в ЗКПО за ползване на облекчението;

Във връзка с изискванията на Насоките за регионалната помощ за периода 2014-2020 г. и с цел постигане на съответствие с тях в ЗИД на ЗКПО са въведени нови понятия „първоначална инвестиция“, „започване изпълнението“, „стоманодобив“, „производство на синтетични влакна“, „равнище група“, „единен инвестиционен проект“, „транспорт“, „летища“, „производствен обект“ и др.

Промени, свързани с данъчното третиране на приходите от разпределени печалби, обусловени от изменението на Директива 201/96/ЕС за общата система на данъчното облагане на дружества-майки и дъщерни дружества от различни държави членки на ЕС.

С приетата нова разпоредба се цели елиминирането на възможността за двойно данъчно необлагане, в случаите на начислени приходи в резултат на разпределени суми. Съгласно допълнението в т. 3, към чл. 27, ал. 1 от ЗКПО на облагане по общия ред подлежат счетоводните приходи от разпределени суми, в случаите когато:

за разпределящото лице тези суми са разходи, признати за данъчни цели и/или
разпределящото лице е намалило данъчния си финансов резултат с разпределените суми.
Със ЗИД на ЗКПО в §1, т. 64 от Допълнителните разпоредби на ЗКПО се въвеждат нови критерии за определяне на държавите/териториите, които се класифицират като „юрисдикции с преференциален данъчен режим“.
С допълнението в чл. 160 се въвежда задължение за деклариране на корпоративния данък, дължим върху данъчната печалба за периода от началото на годината до датата на вписване на прекратяването с ликвидация или с обявяване в несъстоятелност. Дължимият корпоративен данък се декларира и внася в 30-дневен срок от датата на вписване на прекратяването.

Промяна в Закона за ограничаване на плащанията в брой

Намален е прагът на стойността по сделки, за които плащането задължително е по банков път. Считано от 1 януари 2016 г., плащанията на територията на страната се извършват само чрез превод или внасяне по платежна сметка, когато са на стойност, равна на или надвишаваща 10 000 лв. или на стойност под 10 000 лв., представляваща част от парична престация по договор, чиято стойност е равна на или надвишава 10 000 лв.

Ограничението се прилага и в случаите на плащания в чуждестранна валута, когато левовата им равностойност е равна на или надвишава 10 000 лв. по курса на Българската народна банка в деня на плащането.

Дирекция „Икономическа политика“, ЦКС