• Начало /
  • Новини /
  • Кооперативната търговия отново бе фокус на дискусията между водещи организации от Централния кооперативен съюз

Кооперативната търговия отново бе фокус на дискусията между водещи организации от Централния кооперативен съюз

Публикувано на 01.10.2018

Кооперативната търговия отново бе фокус на дискусията между водещи организации от Централния кооперативен съюз

Броени дни след срещата с КООП Китай, на 25 септември 2018 г.  Централният кооперативен съюз отново бе домакин на работна среща, на която се обсъжда устойчивото развитие на кооперативната търговия. В срещата взеха участие представители на водещи кооперативни организации в дейността, зам.-председателят на ЦКС Бойка Добрева и експерти от гл. дирекция „Търговия“.

Основните теми на дискусията бяха оптимизирането на търговската дейност, намирането на адекватни решения за проблемите, с които се сблъскват кооперативните организации, реализиране на съществуващите резерви и въвеждането на иновациите, които изисква новото време.

          „Целта ни е да бъдат обсъдени добрите търговски практики в различните региони на страната, които са в основата на ефективния и устойчив кооперативен бизнес, да се очертаят основните проблеми и да се намерят най-успешните решения за тяхното преодоляване“ подчерта при откриването на срещата председателят на ЦКС проф. Петър Стефанов.

 

Добри практики за устойчиво развитие на кооперативния бизнес

Със своите 2 000 стопанисвани обекта, 800 от които са част от националната верига КООП, кооперативните организации от системата на ЦКС  разполагат със 170 хил. кв. м. обща търговска площ и обслужват над 2500 населени места, голяма част от които са разположени в малки и отдалечени населени места. Управлението на тези обекти е силно зависимо от фактори като икономическото и демографско развитие на региона, покупателната способност на населението и др. Въпреки това, голяма част от кооперативните организации успяха не само да съхранят своите обекти, но със своята дейност, специфика и многобройни инициативи да ги превърнат във важен културен и социален център за населението в тези населени места.

Това превръща кооперативната търговия в основен приоритет и възможност за устойчиво развитие на кооперативните организации и в бъдеще. Извод, около който се обединиха всички участници в работната среща. Те обсъдиха възможностите, които предлага единният кооперативен пазар, националните промоции и единната рекламна политика, единната търговска информационна система и новите форми за развитие на кооперативната търговия.

Дискусията премина в изключително конструктивен дух и при повишена активност от страна на всички присъстващи на работната среща. Господин Георги Ичконов, председател на ПК „Струмешница“ гр. Петрич, изрази мнение, че е необходимо да се намери механизъм, който да оптимизира комуникацията между всички кооперативни организации. „Ако подобрим комуникацията помежду си можем да разчитаме на подобряване на резултатите във всяко направление.

Необходимо е да се изготвят нови критерии за класиране, които да популяризират успешните търговски обекти, както и да се отделят повече средства за реклама на местно и национално ниво и да се потърсят повече възможности за обмяна на опит с международни кооперативни организации.“

Председателят на РПК „Наркооп“ гр. Пловдив, Георги Сариев, акцентира върху необходимостта от приемане на единна търговска политика, която ще спомогне за обединяването на кооперативните организации и добави „... Всяка кооперативна организация трябва да търси все по-добри условия от страна на външните доставчици, за да постига все по-високи резултати. Друго направление, в което трябва да работим усилено е популяризирането на кооперативната система сред младите.“.

 „... За да бъдем наистина част от търговска верига КООП, във всеки един обект трябва да бъде внедрена търговска информационна система. Благодарение на това, работата ни ще бъде по-ефективна. Единното управление на търговските обекти от централен офис на съответния кооперативен съюз също би подобрило значително организацията в търговската дейност.

Изключително важно е и позиционирането и акцентирането в магазините на стоките с марката КООП. Те са показатели за нашия професионализъм и опит в търговията и трябва да ги превърнем във водещи в нашите търговски политики.“ – добави Пенка Пеева, председател на РКС Русе.

Със свои предложения и аргументи в полза на устойчивото развитие на кооперативните магазини чрез обединяване на политиките, доставките и свързаността на търговските обекти с останалите кооперативни производства се включиха всички председатели на водещи кооперативни организации, които присъстваха на работната среща. Така дискусията успя да очертае рамката на ефективното управление на търговските обекти от веригата КООП.

Стратегия 2030 – инструмент за развитие на кооперативната търговия

Увеличаване броя на търговските обекти и стоките с марката КООП, внедряване на системи за управление на електронни етикети, както и активно сътрудничество с международни кооперативни организации са част от задачите, които стоят пред търговията. Тези задачи ще бъдат подобробно обсъдени и за тях ще бъдат предложени конкретни стъпки за постигане на предстоящото национално съвещание . То ще се проведе в началото на м. октомври, а целта му да бъдат обсъдени и приети основните стратегически задачи във всички направления за развитие на кооперативните организации до 2030 година.

В направление Търговия това са:

  • разширяване на пазарния дял на кооперативната търговия чрез увеличаване присъствието в по-големите населени места
  • разкриване на нов тип обекти от верига КООП като магазини БиоКООП, КООП щандове на оживени места и др.;
  • прилагане на съвременни форми на търговия като мобилни търговски обекти, електронна търговия, разкриване на щандове тип „Дрогерия“ в кооперативните магазини;
  • повишаване на конкурентността и ефективността в търговските обекти.

Участниците в работната среща имаха привилегията първи да видят отблизо новия мобилен търговски обект, който е отговор на социалната ангажираност на кооперативните организации със снабдяването на малките и трудно достъпните населени места с основни хранителни стоки.

Изключителен интерес предизвика и магазин БИОКООП, който отвори врати в София през тази година. Представителите на кооперативните организации изразиха готовност да се обединят в популяризиране на здравословния начин на живот като открият здравословни и БИО щандове и в своите търговски обекти.

В края на ползотворния ден бяха взети редица решения, касаещи политиката за ефективно и устойчиво развитие на кооперативната търговия, справянето с предизвикателствата пред които тя е изправена и обмяната на опит с водещи кооперативни организации от Европа и света като КООП Словакия, КООП Италия и КООП Китай.

Проведената работна среща доказа, че водещите организации в кооперативната търговия не само гледат с оптимизъм към 2030 г., но имат достатъчно сила, опит и професионализъм, за да продължат да се развиват успешно и така да привличат все повече членове и поддръжници на кооперативната идея.