• Начало /
  • Новини /
  • Кооперативната идентичност засилва видимостта ни пред обществото

Кооперативната идентичност засилва видимостта ни пред обществото

Публикувано на 01.03.2013 Вестник "Земя"

Кооперативната идентичност засилва видимостта ни пред обществото

2012 oбявена от ООН зa Международна година на кооперациите бе изключително важно събитие за кооперативното движение в цялия свят.

Европейската асоциация на потребителните кооперации- ЕВРО КООП активно се включи във всички мероприятия, организирани по този повод и даде своя принос за популяризиране на кооперативния бизнес модел.

 

Основана през 1957 г. Европейската асоциация на потребителните кооперации(ЕВРО КООП) е една от най-старите неправителствени организации в Европа със седалище Брюксел, обединяваща националните съюзи на потребителните кооперации  от 18 страни в Европа.

 

Мисията на ЕВРО КООП е да:

 

 

  • Популяризира и представлява икономическите и социални цели на потребителните кооперации пред Европейските институции;

 

  • Защитава отговорността и етичния подход към търговията с храни, устойчивото развитие и въпросите на потребителите на европейско ниво;

 

  • Информира организациите-членки за европейските политики и инициативи, свързани с тяхната дейност;

 

  • Предоставя форум за обмяна на информация и координация от общ интерес

 

Тази четири цели ЕВРО КООП осъществява в полза на своите членове, чрез 3 работни групи:

 

    Политика за храните

    Кооперативната идентичност

    Политика за устойчивото развитие

 

Централният кооперативен съюз активно участва със свои представители както в органите на управление, така и в трите работни групи -  възможност за получаване и предоставяне на актуална информация за развитието на потребителните кооперации във Европа.

 

Домакин на редовното заседание на  Работна група по „Кооперативна идентичност", което се проведе на 28 февруари 2013 в София бе Централният кооперативен съюз. В него взеха участие представители от 7 европейски страни и Израел, членове на ЕВРО КООП, както следва:.

 

Родриго Гоювея, Генерален секретар на Евро КООП;

Федерика Мамини, Връзки с обществеността, Евро КООП;

Хелена Райнинко, КООП Финландия;

Рикардо Бани, КООП Италия;

Ръсел Джил, Кооперативна група, Великобритания;

Фарнуш Беинауд, КООП Германия;

Феликс Мартин, Хиспакооп Испания;

Шаи Маркус, КООП Израел;

Диана Цакова, ЦКС, България;

Кйетил Бул,- КООП Норвегия;

Теменужка Джурина, Ръководител отдел „Правен"; ЦКС, България

Теодора Кузманова, Юрисконсулт; ЦКС, България

Полина Шишкова, Главен експерт „Международно сътрудничество, европейски проекти, КООП медия и реклама", ЦКС, България

Заседанието, ръководено от Родриго Гоювея, Генерален секретар на Евро КООП и председател на Работната група, обсъди и разясни важни въпроси в сферата на дейността й, а именно:

Нови моменти в усъвършенстването на кооперативното законодателство в организациите-членки на ЕВРО КООП спрямо европейските регламенти;

Консолидация на членството;

Икономическа стабилност и социална ангажираност на потребителните кооперации и техния принос за изпълнението на Стратегическия план за Кооперативно Десетилетие 2020 на Международния кооперативен алианс.

Всеки член на Работната група информира участниците за актуално развитие в съответните национални организации на потребителните кооперации.

Членовете на Работната група посетиха Националния кооперативен музей и Търговски и логистичен център КООП в София, а също така се запознаха и с историческите забележителности в столицата.

 

 


 

Позиция

Родриго Гоювея, Генерален секретар на Евро КООП

1. Бихте ли споделили как потребителните кооперации ще допринесат за постигане целите на Стратегическия план 2020 на Международния кооперативен алианс?

 

Този план е амбициозен, но единствено това е начинът, по който може да преодолеем тежката икономическа криза и насърчим устойчивото развитие - за съзидание на един по-добър свят.

Целите на Стратегическия план са в следните направления:

    Да засилим признанието на кооперациите като икономически и социален партньор в устойчивото развитие;

    Да направим кооперативният бизнес модел по-привлекателен за хората;

    Да осигурим благоприятна среда за неговия бърз растеж .

Уверен съм, че потребителните кооперации имат потенциал да постигнат това, защото дейността им е свързана пряко с ежедневието на хората, първи се докосват до техните  проблеми и максимално се стараят да облекчат техния живот.

 

2. Обобщавайки информацията и дискусиите от приключилото заседание, кой момент бихте подчертали като важен?    

Политиката, която следва Работната група по  „Кооперативна идентичност" обхваща няколко сфери, а именно:

    Усъвършенстване на кооперативно законодателство;

    Консолидация на членството;

    Устойчивото развитие;

    Утвърждаване на кооперативния бизнес модел

Акцент в приключилото заседание на Работната група е подготовката на националните кооперативни организации в по-горе споменатия Стратегически план 2020 на Международния кооперативен алианс. При провеждането на заседания на работните групи към Евро КООП, от изключително значение е възможността представителите на националните организации на потребителните кооперации да обменят информация и добри практики.  И това е важния момент, който засилва желанието за участие в тяхната работа.

 

Второто заседание на Управителния съвет на ЦКС с важни решения за по-нататъшното модернизиране на кооперативната търговия

 

Управителният съвет на Централния кооперативен съюз проведе заседание на 28 февруари 2013 г., на което обсъди и прие важни решения за развитието на единния кооперативен пазар и националната търговска верига КООП. Членовете на ръководния орган бяха запознати доставчиците и предложените от тях цени и други условия за одобрените през декември осем вида стоки, които ще се доставят на кооперативните организации в страната.

Развитието на единния кооперативен пазар е основен механизъм за постигане на конкурентно предимство. Затова на заседанията на Управителния съвет се обсъждаха конкретни мерки за развитие на търговската дейност и бе постигнато съгласие за:

  • осемте стоки, които ще се продават от кооперативните съюзи и потребителните кооперации само по сключени национални договори;
  • график и правила за организиране и провеждане на националните промоции;
  • конкретни параметри за продължаване развитието на магазинната мрежа и организацията на търговията на дребно.

Стокооборотът през единния кооперативен пазар за месец януари на тази година бележи ръст спрямо същия период на миналата година, което доказва, че пътят, по който се върви, е правилен. През януари са въведени 10 нови стоки с марката КООП, а съгласно бизнес плана на „Кооп-търговия и туризъм" АД до края на 2013 г. трябва да бъдат въведени още 32 стоки с марката КООП.

На проведеното съвместно заседание на Комисията по търговия на УС на ЦКС и Националният съвет за избор на доставчици разгледаха предложенията на 38 фирми за доставка на осемте вида стоки - боб, ориз, леща, брашно, захар, олио, сол и оцет. След направени нови проучвания на фирмите и проведени преговори бяха избрани няколко фирми, предоставили най-благоприятни цени и условия за доставка и плащане. Бяха приети „Правила за провеждане на национални промоции" и план за промоции през 2013 г. съгласно които е подготвена и предстоящата национална промоция от 1 до 15 март 2013 г. в промоцията участват 18 стоки, от които 9 с марката КООП. Заявили участие в промоцията са 108 потребителни кооперации от 23 кооперативни съюза с 308 магазина.

Членовете на Управителния съвет обсъдиха възможността за разработването на нов дизайн на стоките с марката КООП с цел повишаване тяхната привлекателност и лесна разпознаваемост от клиентите.

Необходимостта от въвеждане на единна търговска информационна система, която да подпомага дейността в кооперативната система е разглеждана многократно на заседания на УС на ЦКС. Достигнатият етап по изграждане на пилотни регионални търговски информационни системи бе представен от Живко Димитров - зам.-председател на ЦКС. При въвеждането на системата не се изисква подмяна на съществуващите търговско-информационни системи в магазините или складово-счетоводните продукти ползвани от кооперативните съюзи в складовете за търговия на едро.

Внедряването на електронни етикети създава условия за гъвкаво ценообразуване и има редица предимства пред хартиените, а също така многократно повишава ефективността на търговската дейност. Първият магазин не само в кооперативната система, но и в страната, в който всички хартиени етикети вече са подменени с електронни, е супермаркет КООП на бул. „Никола Мушанов" 116 в София, стопанисван от „Кооп маркет" ЕООД. Живко Димитров докладва сроковете, в които предстои въвеждането на електронни етикети в магазини от националната верига КООП, стопанисвани от следните девет кооперативни организации:

-         КС Варна - ПК „Напредък" гр. Варна и ПК „Успех 20" гр. Аксаково

-         РКС Русе

-         КС Ловеч

-         ОКС София - ПК „Развитие" гр. Елин Пелин

-         КС Пазарджик - РПК „Еледжик" с. Лесичово

-         РКС Пловдив - ПК „Наркооп" гр. Пловдив

-         РКС Стара Загора - ПК гр. Чирпан

-         ОКС Монтана - ПК „Наркооп" гр. Монтана.

 

         На вниманието на членовете на УС на ЦКС бе представена информация за събираемостта на средствата от фонда за взаимно подпомагане „Инвестиции" при ЦКС и актуализиране на критериите за комплексно класиране на кооперациите и кооперативните съюзи. По предложените нови показатели и промени в досегашните скали на отчитане бяха изразени мнения и нови предложения. Взетите решения ще допринесат за утвърждаване на комплексното класиране като справедлива форма за съревнование и ще спомогне за по-ефективно провеждане на кооперативната политика.

По въпросите свързани с търговията по реда на изказванията отношение взеха Лазар Филчев, председател на РКС - Пловдив, Георги Начев, председател на РПК „Еледжик" с. Лесичово; Красимир Буков, председател на РКС Смолян; Бранимир Дивинисиев, председател на ОКС Монтана; Снежана Лазарова, председател на ОКС София; Георги Ичконов, председател на ПК „Струмешница" гр. Петрич; Светла Анастасова - председател на ОКС Шумен и Добринка Аджемлерска - председател на КС Варна.

Петър Стефанов, председател на Централния кооперативен съюз в заключение обобщи, че през последните месеци взетите решения и тяхното изпълнение осигуряват устойчивото развитие на кооперативната търговия до 2020 г., защото предприетите стъпки са изключително успешни. Също така Петър Стефанов подчерта, че кооперативната търговия е поставена на нова плоскост като за това свидетелстват проведените срещи с най-големите производители и фирми в национален мащаб, които заедно с цялата кооперативна система се ангажират за бъдещото устойчиво развитие на България.

Акцентира на факта, че държавата разчита на кооперациите като икономически и социален регулатор и кооперативната система трябва да подкрепи българските производители. „ ...По този повод на предстоящата среща с представители на Българската стопанска камара и „Произведено в България", ще изградим отбора, който ще защитава интересите на България. Нека отчетем грешките си и потиснем самолюбието си, да бъдем единни на пазара, защото заедно ще можем да постигнем желания успех."

Отворете в pdf - тук