• Начало /
  • Новини /
  • Бойка Добрева: Гледаме с оптимизъм в бъдещето на кооперативната търговия

Бойка Добрева: Гледаме с оптимизъм в бъдещето на кооперативната търговия

Публикувано на 25.03.2015 Новини

Бойка Добрева: Гледаме с оптимизъм в бъдещето на кооперативната търговия

През тази година се навършват 10 години от утвърждаване на „Концепцията за усъвършенстване модела на търговската дейност в системата на ЦКС“, с която стартира изграждането на търговска верига КООП. Какви резултати можем да отчетем за този период?

Търговията e основна стопанска дейност с най-голям относителен дял в приходите за кооперативните организации членуващи в Централния кооперативен съюз. Поради тази причина през 2005 г. бе предприета стратегическа стъпка за кооперативната система – начало на изграждане на търговска верига от съвременен тип. Първоначално бе осъществено целево реконструиране и модернизация на няколко търговски обекти собственост на кооперативни организации. Създадени бяха критерии за визия, бранд, външен вид. Така функционирането на търговската верига КООП започна на базата на ясно разработени правила. Това, което отличаваше обектите на веригата от останалите беше наличието на потребителска карта, разработена програма за лоялност, сертификат обозначаващ, че обектът е включен във веригата и други.

Днес магазините КООП и КООП Маркет определят все повече облика на кооперативната търговия, която формира над 70% от стопанските приходи на кооперативните организации. За нейното осъществяване са ангажирани голяма част от човешките, материални и финансови ресурси на системата.

Търговските обекти КООП са разположени във всички райони на страната –може да ги откриете както в планинско селище, така и в големия град. Те са с различна търговска площ, съобразена с населените места, в които са локализирани. Преобладаващата част са с над 100 кв. м. търговска площ, като разбира се, има и обекти с по-малка площ от типа КООП Маркет (до 50 кв. м).

През 2011 г. в гр. София в кв. „Красна поляна“ отвори врати и Хипермаркет КООП.

Интервю с Бойка Добрева - директор на дирекция „Търговия“ на ЦКС

Бихте ли казали няколко думи за мястото и ролята на ТВ КООП в България?

Благодарение на активната политика по отношение на търговската дейност, внедрените технологии и иновации, през годините ТВ КООП се превърна в най-голямата българска верига от типа „удобен“ магазин и става все по-предпочитано място за пазаруване, както в големите градове, така и в малките населени места.

Към момента в търговска верига КООП са включени над 840 обекти с обща търговска площ от 69 хил. кв. м. В тях се ползват над 57 000 клиентски карти. В по-голямата част от обектите има внедрени съвременни търговски информационни системи, магазините предлагат на своите клиенти атрактивни програми за лоялност.

Какви са основните характеристики, които ви отличават от другите търговски вериги, присъстващи на българския пазар?

На първо място, търговска верига КООП е създадена от членовете на кооперациите, които са собственици на търговските обекти. Кооперациите са юридически субекти, които представляват доброволни обединения на физически лица, работещи в полза на своите членове и на обществото като цяло. Те са основен доставчик на хляб и стоки от първа необходимост в малките и труднодостъпни населени места.

Друга основна разлика между търговска верига КООП и останалите вериги за бързооборотни стоки в България е в областта на нововъведенията в пряката търговска дейност. Хипермаркет КООП в гр. София е първият търговски обект в България с над 1 000 кв. м. търговска площ, който е изцяло оборудван с електронни етикети. Благодарение на тази иновация е повишена ефективността, осигурена е бързина и адекватност при смяна на цените в различни часови зони, при организиране на промоции и други. След успешния старт в софийския магазин те бяха внедрени и в други региони в страната като Варна, Пловдив, Ст. Загора, Русе и др.

Всички търговски вериги увеличават относителния дял на стоките собствена марка. Как се развива предлагането на стоки с марка КООП?

Отличителна характеристика на магазините КООП са стоки със собствена марка, произведени специално за търговската верига под марката КООП. Те са със силно конкурентно предимство, тъй като е налице баланс между качество и цена, стоките са предпочитани от потребителите в магазините и в по-голямата си част са в категорията основни хранителни продукти, които присъстват на трапезата на хиляди български домакинства.

Условно, в зависимост от това кой е производителят на продуктите, стоките с марката КООП могат да бъдат разделени в няколко групи:

·        Стоки, произведени от кооперативни организации - минерална вода „Горна баня 1”; чайове КООП; месо и месни продукти; хляб и хлебни изделия, боза и др.

·        Стоки, произведени от български производители по поръчка за търговска верига КООП - брашно, захар, олио, оцет, сол, тестени изделия и варива, подправки, хартиени изделия и др.

·        Внос на европейски стоки с марка КООП, произведени във Великобритания, Италия, Словакия, Чехия, Унгария и други страни. Вносът се осъществява от „Кооптърговия и туризъм“ АД. Европейските стоки с марка КООП обхващат голям асортимент от хранителната и промишлена група. Реализират се на европейския пазар с кооперативно лого, което е гаранция за високото им качество и достъпна цена.

Работите ли с външни доставчици и на какви критерии трябва да отговаря един доставчик, за да стане партньор на магазините КООП?

     Да, разбира се. Голяма група стоки, носещи марката КООП, се произвеждат от водещи български производители по поръчка на верига КООП и се реализират на базата на национални договори за доставка. Национален доставчик за веригата може да бъде всеки български производител, който има капацитета да доставя своите продукти в рамките на цялата страна.

Към момента като водещи национални стоки с марката КООП се предлагат основни стоки: брашно, захар, сол, ориз, боб, леща, оцет и олио. Предстои въвеждането и на други стокови групи.

Освен стоките със собствена марка КООП нашите магазини предлагат продукти и на регионални доставчици, характерни за всеки регион.

Какви са основните стимули за привличане и задържане на клиентите на ТВ КООП?

Изключително важно значение за задържането и привличането на нови клиенти на ТВ КООП са програмите за лоялност. За наша радост, лоялните клиенти в магазините КООП са многобройни и интересът към нашата програма постоянно се увеличава. През 2013 г. Централният кооперативен съюз сключи рамкови споразумения с Централна кооперативна банка по програми за привличане на нови и стимулиране лоялността на настоящите клиенти на магазини КООП.

Обектите ни популяризират и участват в месечните промоции на осемте основни стоки с марката КООП – брашно, боб, леща, сол, олио, оцет, ориз и захар, които кооперативното дружество „Кооптърговия и туризъм“ АД провежда в националната верига КООП. С това продуктите с марка КООП се предлагат на една и съща препоръчителна цена, както в десетки големи градове, така и в по-малките населени места.

Чрез нашите обекти член-кооператорите биха могли да участват в годишната томбола от инициативата „КООП – Заедно на пазар“. Тази година тя се провежда за девети път, като отново ще зарадва печелившите с големи награди като: лек автомобил Шкода Фабия, преносим компютър, LCD телевизор, почивки за двама в кооперативен хотелски комплекс и много други.

        За осигуряване на информация на клиентите на ТВ КООП, относно настоящи и бъдещи търговски промоции, предлаганите в обектите стоки с марка КООП и всички кооперативни производства стартира използването на националното Радио КООП.

 

Как виждате развитието на търговска верига КООП в следващите няколко годиин?

         Ние винаги сме имали една цел – търговската верига КООП да се утвърди като най-голямата верига от типа „удобен“ магазин, който е предпочитано място за пазаруване.

Постигането на тази цел в силно конкурентна среда е постижимо, но изисква ежедневните усилия на всички търговски кадри от цялата страна.

 

В приетата от Управителният съвет на ЦКС краткосрочна стратегия са предвидени необходимите действия за постигането на целта – разширяване на пазарното присъствие на ТВ КООП, увеличаване на стоките с марката КООП, инвестиране в програми за лоялност насочени към нашите клиенти, въвеждане на етична политика на продажби на здравословни храни и т.н.

 

отвори в pdf.pdf